Stel je voor dat je al je klanten direct kunt vertellen wanneer er een nieuw product of ontwikkeling is. Ze kunnen dan direct kijken of het iets voor hen is en wanneer nodig tot aankoop over gaan. Deze behoefte hebben veel bedrijven en daarom wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van nieuwsbrieven. Wat is een nieuwsbrief, wat zijn de voordelen ervan en wat voor tips zijn er voor een goede nieuwsbrief? Je leert het verderop in dit artikel
Een nieuwsbrief is een bericht dat op regelmatige basis wordt verzonden aan klanten, leden of werknemers. Een nieuwsbrief gaat over het algemeen over een hoofdthema, zoals het bedrijf, de vereniging of onderwerp. Vroeger werden nieuwsbrieven per post verzonden, maar tegenwoordig wordt de meerderheid van de nieuwsbrieven via e-mail verzonden. Dit is goedkoper dan via de post en biedt meer mogelijkheden voor het meten van effecten.
Een nieuwsbrief zorgt voor een periodiek contact met je klanten, het houdt ze op de hoogte van de laatste producten en ontwikkelingen binnen de organisatie. Het effectief inzetten van een nieuwsbrief kan de herhaalaankopen flink stimuleren, met meer omzet tot gevolg. Door de nieuwsbrief goed op te stellen kan gemeten worden waar de lezer op geklikt heeft en dus welk effect de nieuwsbrief gehad heeft. Enkele voorbeelden van leuke goed opgezette nieuwsbrieven over uiteenlopende onderwerpen vind je op:
Een nieuwsbrief opzetten is voor velen een standaard gang van zaken, toch zijn er slechts enkele nieuwsbrieven die zo worden ingezet dat ze maximale conversie opleveren. Hier volgen een aantal tips voor het effectief inrichten van je nieuwsbrief. Zorg voor een titel die de aandacht trekt en niet: “nieuwsbrief nummer 42”. Zorg voor een goede timing: als je een bedrijfspromotie verstuurt op vrijdag middag om half vijf, zal de brief niet veel gelezen worden en zit hij maandagochtend onderop in de mailbox.