Aandacht voor je bedrijf of merk is essentieel voor het verkrijgen van klanten. Hoe kan een klant iets kopen bij een organisatie waar hij of zij op geen manier mee in aanraking is geweest? Een artikel op een nieuwswebsite kan van grote waarde zijn, omdat nieuws nog altijd een belangrijk onderdeel is van de interesse van de consument. Maar wat is dan het verschil tussen een persbericht en een blog? En welke nieuwswebsites zijn er zoal?
Het verschil tussen een persbericht en een blog kan in sommige gevallen erg klein zijn. Hoewel een blog vaker specifieke kennis deelt, worden deze ook regelmatig gebruikt voor nieuwsberichten. Het grootste verschil tussen een persbericht en een blog is dat een persbericht geplaatst wordt op een erkend nieuwsnetwerk. Persbericht hebben voldoende nieuwswaarde heeft om deze te tonen aan de doelgroep en zijn vaak geschreven door bekende of vertrouwde redacteurs.
Er zijn talloze nieuwswebsites waarop persberichten geplaatst kunnen worden, zo heeft iedere krant een eigen website en zijn er algemene nieuwswebsites, zoals nu.nl of nos.nl. Elk van deze websites doet op een andere manier verslag en bereikt daarmee een andere doelgroep. Wanneer je een persbericht heeft is het goed om uzelf eerst te verdiepen in bij welke website je doelgroep zich bevind, zodat het bericht effectiever gelezen zal worden. Enkele andere nieuw websites over uiteenlopende onderwerpen zijn:
Nieuwswebsites hebben vaak een erg groot bereik, soms van meerdere miljoenen. Een persbericht bereikt dus enorm veel consumenten, daarbij wordt een persbericht door de lezers serieus genomen. Ze worden zorgvuldig gelezen en ze leveren dus vaak veel op.
Het is echter moeilijk om een persbericht in het nieuws te krijgen, nieuwsnetwerken worden overspoeld met vele berichten die allemaal het nieuws willen halen. Er moet dus een echte noemenswaardige gebeurtenis plaatsvinden voor dat het geplaatst wordt.