Advertorials, u heeft er misschien wel ooit van gehoord. Ze zorgen ervoor dat er met een andere blik naar een advertentie gekeken wordt. Het kan daarmee nieuwe doelgroepen aanspreken die normaliter niet naar een advertentie zouden kijken. Maar wat is precies een advertorial en waarom is het zo nuttig? Ook geven we een aantal tips over het maken van een advertorial, zodat je direct de kans hebt om een succesvolle advertorial op te zetten.
Een advertorial is een advertentie die opgemaakt is als een redactioneel stuk. Op het eerste gezicht lijkt het een objectieve publicatie, daardoor lijkt het meer nieuwswaarde te bevatten. Er wordt dan met een andere insteek naar een artikel gekeken, waardoor deze meestal een andere indruk wekt. Hoewel de advertorials veel op redactionele stukken lijken, zijn zij niet exact het zelfde. Advertorials moeten visueel te onderscheiden zijn van redactionele stukken om de consumenten niet te misleiden. Een voorbeeld van advertorials vind je bijvoorbeeld op Vakantiehuishurenonline.nl, waar regelmatig nieuws artikelen in het blog gedeelte verschijnen met informatie over vakantiehuizen en vakantietips.
Een advertorial lijkt qua uiterlijk op een redactioneel stuk, wat er voor zorgt dat veel lezers pas tijdens of na het lezen in de gaten krijgen dat het een advertentie is. Advertenties worden over het algemeen genegeerd en redactionele stukken gewaardeerd. Een advertorial zorgt er dus voor dat een advertentie gewaardeerd wordt. Deze constructie zorgt ervoor dat een advertentie effectiever wordt en dus meer koopintentie opwekt bij de lezer.
Een advertorial wijkt af van een normale advertentie en kan daardoor moeilijk zijn om goed op te bouwen. Om je op weg te helpen hebben we een aantal belangrijke tips opgesteld. Een belangrijk onderdeel van de advertorial is dat het lijkt alsof het een redactioneel stuk is, zorg er dus voor dat het uiterlijk van de advertorial goed aansluit bij het uiterlijk van de website. Zorg dat het onderwerp van de advertorial goed aansluit bij het medium waar deze geplaatst wordt. Een advertorial over ijs bij een blog over computers heeft natuurlijk weinig zin. En tot slot, hoe goed een advertorial ook op een redactioneel stuk moet lijken, het is bedoeld om klanten of bekendheid te winnen. Zorg daarom altijd voor een goede call to action in de advertorial, zodat de klanten ook daadwerkelijk binnen gehaald worden.
Aandacht voor je bedrijf of merk is essentieel voor het verkrijgen van klanten. Hoe kan een klant iets kopen bij een organisatie waar hij of zij op geen manier mee in aanraking is geweest? Een artikel op een nieuwswebsite kan van grote waarde zijn, omdat nieuws nog altijd een belangrijk onderdeel is van de interesse van de consument. Ma