Callcenters waren vroeger dé manier om een medewerker van een bedrijf te spreken. Het is een methode die nog altijd gebruikt wordt, maar dit brengt veel kosten met zich mee. Daarbij komt dat er vaak lange wachttijden zijn, voordat er werknemers gesproken kunnen worden. Twitter biedt daarvoor een oplossing. Daarbij biedt twitter nog veel mogelijkheden om contact te leggen met de doelgroep. Maat wat houd Twitter precies in en wat voor kanssen breng het met zich mee.
Twitter is eigenlijk een mini Blog, waarin binnen enkele seconden een bericht van maximaal 140 tekens gepubliceerd geworden. De berichtjes kunnen allerlei statussen bevatten, zo kan er in staan wat je doet, wat je bezighoudt en wat je van plan bent te gaan doen. Je kunt personen volgen en dus op de hoogte gehouden worden van hun berichten die Tweets worden genoemd. Mensen kunnen jou ook volgen en zien dus ook jou berichten.
Het medium Twitter kenmerkt zich door zijn snelheid en compacte berichten. Het is mogelijk om berichten te sturen naar iedereen die je maar wenst. Twitter wordt gebruikt door vele partijen, iedereen die regelmatig een interessant bericht te delen heeft is een potentiële gebruiker van Twitter. Nieuwsbronnen Verspreiden hun laatste nieuws in het kort op Twitter om het onder de aandacht te brengen.
Twitter kan op vele manieren gebruikt worden, veel bedrijven zetten het in voor webcare. Klanten kunnen dan hun vraag Twitteren en zij kunnen dan binnen afzienbare tijd een berichtje terug verwachten. Anderen gebruiken het om traffic naar de website te genereren, zoals de nieuwsbronnen. Zij plaatsen een interessante kop op Twitter en verwijzen naar de website voor het volledige artikel ze ontvangen zo extra bezoekers op de website.