Facebook heeft alleen in Nederland al 8,8 miljoen gebruikers. Dat is een enorm aantal! Maar dat zorgt er ook voor dat er een hoop onzin en kinderen op actief is. Volwassenen in het professionele circuit waren opzoek naar een platform waarop zij zakelijk konden communiceren. Een zakelijk platform is een grote kans voor het vinden van nieuw personeel en het leggen van nieuwe contacten die je kennis kunnen verrijken. Dat gat in de markt werd in 2003 ingevuld door LinkedIn.
LinkedIn is een sociaal netwerk waarbij de focus ligt op het zakelijke circuit. Het idee is dat gebruikers via LinkedIn gebruik kunnen maken van elkaars zakelijke netwerk. Op deze manier kunnen er nieuwe contacten gelegd worden, kan er gezocht worden naar een baan of werknemers, kan er exterpertise uitgewisseld worden onder professionals. Het hebben van een goed zakelijk netwerk is de sleutel tot succes.
Het verschil met andere sociale media mag duidelijk zijn, LinkedIn heeft een serieuze opzet met als doel om het leggen van zakelijke contacten te stimuleren. Er kan gemakkelijk gezocht worden naar nieuwe vacatures of functies in het bedrijfsleven. Ook is het netwerk vrij van de eindeloze humor en reclame op Facebook. Hiermee is het netwerk serieus van aard, maar ook zakelijke contacten worden onderhouden door middel van conversaties.
Wat zijn nu de kansen van LinkedIn als je nieuwsboodschappen wil verspreiden? Wel heel logisch, door middel van LinkedIn kan er contact gelegd worden met andere professionals. Zij kunnen je helpen om je kennis te verbreden of om je artikelen te bekritiseren. Ook kun je contact leggen met de personen achter de netwerken die voor jou van belang zijn. Je kunt met ze in gesprek gaan en op die manier een goed aanbod losmaken.